Źle ustawiona „geometria” kół może być niebezpieczna dla jazdy, a w najlepszym przypadku będzie niszczyć niektóre elementy samochodu. Chociaż nie jest to obowiązkowe, warto czasami dokonać pełnej kontroli kątów zawieszenia kół.
Właściciele samochodów zbyt często lekceważą prawidłowe ustawienie kątów kół w swoich pojazdach. Nawet kupując używany samochód, rzadko kiedy przed podpisaniem umowy decydują się na sprawdzenie „geometrii”. Ma ona ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy, sterowalność auta, jego stabilność i szybkość zużycia ogumienia.
HUNTER WA130 z kamerami HS401 (HawkEye) jest już trzecią generacją systemu pomiarowego geometrii kół i osi pojazdów korzystającą z nowoczesnej optycznej techniki pomiarowej. Technika ta jest realizowana przez cztery cyfrowe kamery wideo współpracujące z tarczami (głowicami pasywnymi) oraz konsolą wykorzystującą komputer PC.
Koła przednie
Najważniejsza jest zbieżność i kąt pochylenia kół przednich, ponieważ na naszych wyboistych i dziurawych drogach najłatwiej ulegają rozregulowaniu. W naszej rzeczywistości należałoby sprawdzać geometrię kół przednich przed rozpoczęciem każdego sezonu letniego. Przy zakupie używanego samochodu należy to zrobić od razu. Najpierw jednak trzeba sprawdzić i wyeliminować luzy w zawieszeniu, a potem dopiero sprawdzamy geometrię. Jest to niewielki wydatek, a właściwa geometria kół przednich poprawi bezpieczeństwo jazdy i uchroni przed przyspieszonym zużyciem opon.
Cztery kąty
Najważniejsze w geometrii są cztery wartości: kąt pochylenia kół, kąt pochylenia sworznia zwrotnicy, kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy oraz zbieżność kół.
Jeżeli ustawienie kół jest niewłaściwe, następuje wówczas szybkie, nierównomierne zużywanie się ogumienia. Pochylenie i kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy decyduje natomiast o stabilności samochodu w czasie jazdy, wpływa bowiem na jego sterowalność. Nieprawidłowe wyprzedzenie sworznia zwrotnicy powoduje niestabilność auta w czasie jazdy. Właściwa zbieżność kół zapewnia uniknięcie poślizgu bocznego, poprawia w ogóle stabilność kierowania oraz zapobiega nadmiernemu zużyciu ogumienia.
Sprawdzaj co roku
Zawsze przed zakupem używanego samochodu radzimy sprawdzić geometrię oraz rutynowo raz w roku przed rozpoczęciem sezonu letniego. Geometrię sprawdzamy w wyspecjalizowanym, wyposażonym w odpowiedni sprzęt warsztacie. Jest to niewielki wydatek, ale wart poniesienia, ponieważ ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy.
Ø WINTOE – regulacja zbieżności osi przedniej bazująca na prawidłowym ustawieniu koła kierownicy,
Ø CAMM – procedura regulacji kąta PK i WSZ wyliczająca optymalne położenie regulowanego sworznia lub grubość instalowanej podkładki,
Ø SHIMMSELECT – regulacja kąta PK i zbieżności osi tylnej z wykorzystaniem specjalnych podkładek,
Ø EXPRESS ALIGN – procedura porządkująca czynności w trakcie regulacji kątów, pomijając wartości znajdujące się w granicach tolerancji optymalnie organizuje procedurę z uwzględnieniem wszelkich wymogów technologicznych,
Ø FASTER CASTER – szybka procedura pomiaru kątów WSZ, PSZ, PK realizowana przy niewielkim skręcie kół
Ø WHEEL OFF – procedura umożliwiająca regulację kątów PK i WSZ przy zdemontowanych kołach pojazdu,
Ø LIVE RIDE HEIGHT – automatyczny pomiar prześwitu poziomego i pionowego z wykorzystaniem dodatkowych tarcz mocowanych do krawędzi nadwozia,
Ø SBDA – pomiar i prezentacja wzajemnego położenia poziomego i przestrzennego płaszczyzn: osi obrotu czterech kół i nadwozia,
Ø SYMMETRY ANGLE MEASUREMENTS – pomiar położenia osi w pojeździe prezentowany graficznie z możliwością zamiany miary kątowej wyników na metryczną